ELstella elektrimopeed

ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas Tagaveoline » Neljapäev 23 Juul 2009, 11:45

Sain eile 22.07.09 esimesed meetrid liikuda elektri jõul !
Kõik detailid on sellised nagu nad on sest selle projekti juures on oluline madal hind. Et sõiduk tasukukohane oleks tuli ka elektroonika ise teha ning kasutusse võtta aastate jooksul vanast töökohast kõrvale pandud vanad UPSi akud. Ratta prototüüp on ehitatud Stella mopeedi raamile sellest siis ka nimi.
Mootoriks on elektri kettsae mootor "Parma" U= ~220V P=2200W I=10A n=18 000 p/min. Mootorile andsin peale 130V alalisvoolu läbi enda ehitatud kontrolleri prototüübi mis baseerub UC2637 PWM kivil ning voolu tüürivad 4 IGBT transsi sagedusel 14 Khz. Toide tuleb jadamisi ühendatud kasutatud UPSi 12V 7Ah SLA akudest.
Ülekanne on mootorilt vahevõllile auto hammasrihmaga sealt edasi tagarattale ketiga, ülekandesuhe kokku 14,4. Üks eesmärk ongi teada saada kas selle mootoriga saab midagi teha sest paarisaja krooni eest päris võimas asi ju. Teiseks katsetada IGBT transse kuidas neid juhtida ja kas nad vastu peavad. Järgmiseks on plaanis akudele balansseerimissüsteem ja pingete jälgimissüsteem ,et välja sõeluda akud mida saaks veel pruukida. Veel tuleb teha kontrollerile ja tuledele DC-DC muundur.
Liikumine oli väga sujuv ei old erilist kiirendust ning tippkiirus kõigest 25 Km/h. Arvatavasti on voolupiiraja liiga väikse voolu peal. Aga tunda oli ,et see on õige asi ! Mootor veab ühtlaselt nullist ei mingeid sisepõlemismootorile vajalikke suuri pöördeid ,et liikuma hakata (ka tõusult). Müra valmistas väikse pettumuse aga noh eks mul ole seal neid laagreid ja asju seal ka hulgem ja kõik laagrid on veel vene omad sealt saab arvatavasti vaiksemaks. Väga hea on kaalujaotus kuna rasked akud on kõik võimalikult all lausa mootor tuli akude eest ära üles. Mootor läks peale 10 minutilist edasitagasisõitu soojaks ka. Eks nüüd peabki hakkama katsetama palju pinget peale saab anda. Tahaks ikka 200 Volti ära proovida muidu poleks ju IGBT valikul mõtet. Olen mingil ajal ilma kontrollerita ka sellega sõitnud kuid siis oli ülekanne teine aga minek oli vinge kohaltminnes võttis ratta ringi ja tõmme oli metsik. Tõsi küll see lõppes mootori kärssamisega. Seda kiirenduse tunnet ma taga ajama hakkangi selle masinavärgi ehitamisega.
Manused
3elstella.jpg
3elstella.jpg (163.03 KB) Vaadatud 22609 korda
Viimati muutis Tagaveoline, Reede 24 Juul 2009, 21:04, muudetud 1 kord kokku.
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas Tagaveoline » Reede 24 Juul 2009, 11:17

Eile sai akusi juurde ühendatud nüüd oli 14tk see teeb siis 168V kiirus tõusis aga vähe; nüüd tuli 30 Km/h voolu võtab selle kiiruse juures 12A seda on tegelt päris palju. Akutootja graafikutelt on näha ,et kui oleks uus 7Ah aku siis see annaks seda voolu kõigest 15 min :? Akud kaaluvad kokku 37Kg. On vaja rohkem mahtuvust aga rohkem akudele ruumi pole, pinget ei saa selle mootoriga alla lasta siis ta ei liiguks üldse. Ongi nii nagu Meelis ühes teises teemas ütles ,et pole mõtet nende odavate väikeste pliiakudega jännata - Testitud ,vastab tõele !
Aga kuna võimalused on piiratud siis praegu paremaid akusi ei saa ,pealegi on mul tööle sõita 5 minutit niiet mängib välja 1 laadimisega :D
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas vootele » Reede 24 Juul 2009, 19:01

Kas need jurakad annavad tõesti ainult 7Ah? Kui nii, siis on küll vähevõitu.
Mul teeb aparaat nelja 17Ah akuga, mis kaaluvad 24Kg 2x rohkem kiirust ning tundub et ka sõita saab kauem.
Kusagil on sul seal mingi pudelikael; kas on mootor väga ebaefektiivne, või siis kontroller.
Mainisid, et mootor teeb 18000rpm Tagaratas peaks siis tegema täisvungil 1250 rpm. Arvestades et sul on 10-tolline rehv kõrgusega 2.5 tolli teeb see kiiruseks u. 178 km/h. OK teatav pöörete langus on ka väiksema pinge arvelt ning ka koormusest. Aga ikkagi arvan võiks ülekannet aeglasemaks teha, võidad nii kiirenduses kui kiiruses.
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas Tagaveoline » Reede 24 Juul 2009, 21:00

Lootsin selle 220V mootoriga saada akudest väikse voolutarbe et need kestaks aga ega ma ei teadnudki kas sellest ülekandest piisab 18 000 p/min on mootori sildi peal andmetes ega ma ei kujuta ettegi mis pööretel ta koormusega hästi tööle hakkab seda ma selle raamiga siin katsetangi ;) . Kui tagaratas üles tõsta ja täispöörded peale keerata siis näitab vooluks 6 A sõites aga 12 A võibolla ongi mootor ülekoormatud ? Mul on seal see hammasrihm ja vahevõll ja kett see ka võtab midagi. Kontrolleri peale läheb kaotsi täiskiirusel 3 volti seda pole palju sellise pinge juures. Kontroller sai suht hea ! Praegu ei tea palju vool on kohaltminnes sest tavalised testrid ju ei näita üle 20A :| ei saa voolupiirajat ka sättida. Asi võib ka olla mõnes kehvemas akus nendest 14-st sest pinge kukub päris kõvasti praegu tegelengi akude monitori projekteerimisega sellega näeks siis kohe ära milline aku ses jadas on vilets.
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas Tagaveoline » Esmaspäev 07 Sept 2009, 14:48

6.09.09 Vahetasin mõned akud välja tippkiiruseks sain 36km/h pinge sellel kiirusel 150v ja vool 15A ikka 14 akut jadamisi ilma koormuseta oli akude pinge 180 volti. Kiirendus oli märgatavalt parem peab akude monitori ikka valmis tegema pinge langeb liigapalju.
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas maits » Teisipäev 26 Jaan 2010, 22:31

piltilt on näha,et tegemist on vist ULTRACELL akudega.7ah aku maksab 220kr,mis päris odav kinnise aku kohta.On nendel akudel mõtet või siiski mitte neid osta ? Mida soovitad?
maits
 
Postitusi: 91
Liitunud: Teisipäev 14 Apr 2009, 16:51

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas Tagaveoline » Kolmapäev 27 Jaan 2010, 22:45

Ei ole Ultracell on hoopis Power Sonic ja need on odavama otsa akud (kitsaste klemmidega). Nagu ma kirjutasin siis kasutan vanu akusi niiet ei oska midagi head ega halba nende kohta öelda nende mahtuvus on teadmata ja erinev mis tekitab ka omakorda probleeme pinge jagunemisel. Samas ei saa öelda ,et nad laetuna head voolu ei annaks hetkeliselt saab kätte ka 50A ja rohkem aga ma ei tea mitu laadimistsüklit nad nii kestaks.
Neid suletud pliiakusid pidi olema kahte tüüpi, ühed on valveseadmetele ehk pideva toitega/laadimisega ning väikese koormuse jaoks, neil on kitsamad klemmid u. 4.75mm
Teine tüüp UPS- idele mis on mõeldud andma suuremat voolu ja neil pidi siis need laiemad klemmid olema 6,35mm

Ultracelli kohta on elfa lehel kirjas ka et: "Sobivad kasutamiseks turvasüsteemides, tuleohutussüsteemides "
andmelehel on ka kirjas "standby" kuskil pole mainitud UPSi niiet need ei ole parimad seda tüüpi akud elektrisõidukitele.
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas Tagaveoline » Kolmapäev 24 Veebr 2010, 10:06

Ammu plaanisin ehitada akumonitori nüüd siis olen jõudnud esimese töötava proovivariandini. See suudab näidata üheaegselt 16 aku pinget niiet saan jälgida mis akude pinged teevad nii laadimisel kui ka tühjendamisel. Pildil on veel mõned valgusdioodid puudu. Ja mõõdetavaid akusi on ka vaid 2.
Manused
akumonitor.jpg
akumonitor.jpg (80.17 KB) Vaadatud 22011 korda
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas Tagaveoline » Reede 06 Aug 2010, 23:30

Pole ammu midagi kirjutanud mis ei tähenda ,et ma mopeediga ei tegeleks. Sain mopi vahepeal kergemini liikuma selleks oli vaja hammasrihma lõdvemaks lasta, pingutusrullikut määrida, kett välja vahetada ja mootori laager ka. Kiirust ma juurde ei saanud aga vool vähenes küll mis näitabki ,et energiat läheb vähem kaotsi. Ehitasin korralikuma näidikutepaneeli
IMGP4822.jpg
IMGP4822.jpg (43.17 KB) Vaadatud 21745 korda
ja leidsin et tegelikult DC-DC muundureid vedeleb igalpool nendeks on mul arvuti toiteblokid mis selle mopeedi pinge juures 180V töötavad rahuldavalt. Neid läks kaks tükki üks tuledele ja teine transistoride tüürahelale (+/-12V).
IMGP4828.jpg
IMGP4828.jpg (61.61 KB) Vaadatud 21797 korda
Lisaks sai aretatud kontrolleri kondekate laadimisahel mis laeb suured lüüdid täis enne kui kontaktor sulgub, et vähendada kontaktori klemmide sädelemist. Lisasin igaksjuhuks ka massilüliti.
Selle mootoriga ma rohkem selle raami peal katseid ei tee sest ei viitsi suuremat tagumist ketiratast tegema hakata mis oleks ainuke variant ,et ülekannet paremaks saada.
Manused
IMGP4821.jpg
IMGP4821.jpg (53.08 KB) Vaadatud 21746 korda
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: ELstella elektrimopeed

PostitusPostitas Tagaveoline » Teisipäev 07 Sept 2010, 13:42

Õnnestus saada ühe elektritõstuki pealt korralikum 80V alalisvoolumootor mis on küll kole raske tervelt 12 kg ja lisaks on ta rööpergutusega aga see eest on ta päris suure läbimõõduga (peaks andma head pöördemomenti) ja võimsuseks on 1,25 kW maksimum pöörded selle pinge juures peaks olema 1250 p/min. Lisaks boonusena sain ka Curtise mootori kontrolleri mis oli küll 10kW tõstepumba oma aga on ikkagi PWM juhtplokk ja katsetuste teel selgus ,et valida saab 10 mootori pöörlemiskiirust ja selle väikse 1,25 kW mootori juhtimine on ka sellega võimalik, võibolla voolupiiraja ei hakka õigesti tööle aga "voolupiirajaks" on mul akud :)
Kuna see väike mootor oli tõstukil roolisüsteemi pumba mootor siis pold tal väljaulatuvat võlli. Metallitööde spetsialist konstrueeris ja valmistas mootori otsa laagripuki niiet nüüd on rihmaratas mootoril küljes. Sai mootor mopeedile külge pandud ja mõned meetrid ka sõitu proovitud. Meeldivalt vaikne mootor on võrreldes eelmisega mida kasutasin. Võibolla on tingitud see madalamatest pööretest võibolla massiivsemast korpusest. Kuna pinge on nüüd madalam siis tuleb edasiliikumiseks vajaminev võimsus saavutada akudest võetava suurema vooluga ja sellega jäävad mu vanad 7Ah akud jänni või siis mõni nendest seitsmest akust ei suutnud anda voolu 20A. Arvatavasti pean panema akusi 2tk rööbiti ja siis jadamisi 7 sellist komplekti. Katsetused jätkuvad !
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Järgmine

Mine Liikmete projektid

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist

cron