Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas Teet » Laupäev 05 Mär 2011, 13:13

Uudis siis suur, Eesti ostab 500 elektriautot sotsiaaltöötajatele, ehitab 250 laadimisjaama ning toetab eraisikutest elektriautode ostjaid:
http://majandus.delfi.ee/news/uudised/e ... d=41341927

Uudis on muidugi ülihea - õige koht, kuhu investeerida. Muidugi tähtis on ka asja ilus elluviimine ja minul spetsialistina tekkis uudist lugedes ka palju küsimusi:

Ma pean ütlema, et juhul kui uudises mainitud jutt, et toetust hakatakse maksma eurosertifitseeritud elektriautodele vastab tõele, siis see on ämber.
Rootsi ja Norra kogemused sarnase toetusega on see, et seda kasutatavad tootjad ära elektriautode hinna tõstmiseks - s.t. reaalselt ei võida mitte elektriauto ostja vaid tootjafirma. Mitsubishi muidugi pushib sellist diili, aga minu arust sellise diili rakendamine oleks ränk viga.

Elektriautode ostu toetamine on muidugi väga positiivne, aga sellise meetmega võidavad üksikud isikud ning kõige rohkem Jaapani konglomeraat.
Pigem on efekti igasugustel maksusoodustustel. Näiteks norras on elektriautod käibemaksust vabastatud - väga mõistlik, elektriautod oleks kohe 20% odavamad ning palju konkurentsivõimelisemad. Samuti igasugused tulumaksu või erisoodustuse suunalised soodustused aitaks palju kaasa.
Samuti tahaks märkida, et kui Eesti riik antud meetmega nõuab just "eurosertifitseeritud" autosid, siis kohalikud elektriautode tootjad (ZEV on turul, aga mitmed projektid on kuuldavasti käimas, kus inimesed tahavad hakata ehitama elektriautosid) võivad asjad kokku pakkida või peavad võitlema turul ebasoodsas olukorras. Selles mõttes on ZEV Motors teinud pingutusi Eesti turul ning nüüd tundub, et eelistatakse välistootjaid, kuna Eesti turule orienteeritud äriprojekt, mis kasutab sõidukite Eesti sertifitseerimist, ei saa siis antud toetust - variant kusjuures oleks anda siis aega tootjatele ümberkohanduda, näiteks 2012 jooksul me ilmselt saame oma uuele mudelile ka eurosertifikaadid M1 kategoorias.
Loodetavasti siiski valitsus saab aru, et vajalik on arvestada ka kohalike tootjatega ning määrus tehakse selliselt, et kas eurosertifitseeritud autod või siis Eestis tüübikinnitatud. Kusjuures valitsusele vihje, et tüübikinnituse protsessiga maksavad tootjad päris palju rohkem riigile lõivu iga auto pealt. Samuti taolist meedet tuleks rakendada ka kergematele elektrisõidukitele - elektrijalgratastele ja rolleritele näiteks, mis on veelgi energiasäästlikumad.
Kuid nagu eelpool mainitud - ZEV on küll autotootja, kuid peab siiski oluliseks kliendi kasule suunatud meetmete rakendamist, mis oleks pigem erinevat tüüpi soodustused kui otsesed ühekordsed soodustused.

Laadimisjaamad - teema küll on udune, sest standardid pole teada. Tundub, et CHAdeMO tüüpi jaamad, juhul kui maksimaalse võimsusega 50kw, siis on küll ülivinge. Selles mõttes ülivinge, et see on totaalne üliforseerimine, mis loob eeldused mitte 1000 vaid pigem 100 000 elektriauto kasutamiseks. Numbriliselt küll tunduvad eri kaalukategooriad, kuid arvestades kiirlaadimisjaamade vähest kasutust (enamus tarbijaid laeb autosid kodus öösel odava elektriga), siis kasutatakse antud jaamu ainult pikamaa sõitudeks või hädakorras, mistõttu siis infrastruktuur kannab palju rohkem autosid. Küsimusi on veel seoses sellega, et kas laadimisjaamades saab ka laadida 220V ja 380V autodega.
Muidugi laadimisinfrastruktuuri puhul võiks minna Taani teed, kelle väljaarendatav elektriautode laadimisinfrastruktuur võimaldab ka elektriautode akupakke kasutada tuuleenergia tasakaalustamiseks. Näiteks kui nüüd ostetakse 500MiEV-i, siis neil on akumahtuvust kokku 8MWh, reaalselt kompenseerimiseks kasutatakse ca 5-10% akumahtuvusest ning ei saa eeldada autode kogu aeg pistikus olemist, aga kui 20% autodest on laetultpistikus ning võetakse max 10% energiat, siis antud 500 autoga saab kompenseerida 160kWh ulatuses. See küll väga väike number, kuid uskuge mind - tulemas on autod, mille akude mahtuvus on oluliselt suurem, aga isegi MiEV-de baasil kui kõik Eestis olevad autod oleks MiEV-d, siis see kompensatsioonvõimsus on ca 160MWh, mis on juba 1% kogu päevasest elektritarbest.
Teet
Site Admin
 
Postitusi: 112
Liitunud: Kolmapäev 27 Aug 2008, 10:55

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas vootele » Pühapäev 06 Mär 2011, 13:28

"Kuid nagu eelpool mainitud - ZEV on küll autotootja, kuid peab siiski oluliseks kliendi kasule suunatud meetmete rakendamist, mis oleks pigem erinevat tüüpi soodustused kui otsesed ühekordsed soodustused. "

Ma ei võrdleks just ZEV-i ja Mitsubishit autotootjatena. Mõned ainueksemplarid ei tee veel autotootjat, see on käsitöö mitte tootmine.
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas Teet » Esmaspäev 07 Mär 2011, 15:27

Tähendab muidugi Mitsubishit ja ZEV Motorsit ei saa mahu põhjal võrrelda - me oleme totaalselt erinevates liigades.

Samas igal sõnal on tähendus ning teatavaid tegevusi iseloomustatakse mingite sõnadega.

ZEV Motors OÜ valmistab aastast 2007 elektrilisi autosid ja muid elektrisõidukeid klientidele - jah loomulikult me teeme sealjuures kätega asju.
Samas täpselt samade töömeetoditega valmistatakse autosid mahtudeni kuni 1000 autot/aastas, seega mu küsimus siis oleks, et mismoodi meid siis nimetada?

Käsitöökoondis UKU?

Juhul aga kui me vaatleme mahu põhiselt, et mingist mahust alates on tegemist tootjaga, siis mis see number oleks?

Mina igatahes defineeriks asja nii, et kui tegemist on ettevõttega, kelle põhitegevusalaks on sõidukite valmistamine, siis tegemist on ikkagi sõidukitootjaga.
Sõiduk=toode, tootja=sõidukite ehk toodete valmistaja.

Selline on minu loogika, samas ma pooldan mõtte ja sõnavabadust, seega võid meid teisiti nimetada kui me ei mahu sinu tootja käsitluse alla.
Teet
Site Admin
 
Postitusi: 112
Liitunud: Kolmapäev 27 Aug 2008, 10:55

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas aa1 » Esmaspäev 07 Mär 2011, 23:35

Teet kirjutas:Laadimisjaamad ... juhul kui maksimaalse võimsusega 50kw, siis on küll ülivinge. Selles mõttes ülivinge, et see on totaalne üliforseerimine, mis loob eeldused mitte 1000 vaid pigem 100 000 elektriauto kasutamiseks.

Ma siin eufooriaks küll mingit põhjust ei näe. Pole ju öeldud, mitut masinat korraga laadida saab.
aa1
 
Postitusi: 15
Liitunud: Esmaspäev 13 Sept 2010, 15:40

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas virks » Teisipäev 08 Mär 2011, 00:31

aa1 kirjutas:
Teet kirjutas:Laadimisjaamad ... juhul kui maksimaalse võimsusega 50kw, siis on küll ülivinge. Selles mõttes ülivinge, et see on totaalne üliforseerimine, mis loob eeldused mitte 1000 vaid pigem 100 000 elektriauto kasutamiseks.

Ma siin eufooriaks küll mingit põhjust ei näe. Pole ju öeldud, mitut masinat korraga laadida saab.

1 auto kiirlaadimiseks vajalik võimsus.
virks
 
Postitusi: 18
Liitunud: Teisipäev 28 Apr 2009, 10:07

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas Teet » Neljapäev 10 Mär 2011, 12:54

Mitu masinat korraga laadida saab pole tõesti öeldud, samuti pole täpsustatud täpset planeeritud laadimisjaamade spetsifikatsiooni ehk kui võimsad nad on.
Ma tegin olemasolevate faktide põhjal oletuse, mis laadimisjaamad on planeeritud.
Mitu autot laadida saab oleneb konkreetsest tehnilisest lahendusest - eelkõige aga võimsusest.
Ma loodan, et planeeritud on 50kw, sellisel juhul 150km saab kätte alla 20 minuti. Seega tunnis saab 150km akupaki täis laadida kuni 3 autot.

Kuid põhiline on reaalne laadimisjaamade kasutustihedus - juhul kui elektrit sealt just tasuta jagama ei hakata (vähetõenäoline), siis laadimisjaamade kasutus on prognoositult kuskil 5-10%. Mina näiteks laen kodus ja öösel - see on odavam ja keskkonnasäästlikum. See tähendab, et reaalselt ainult 5-10% autodest otsustab mingil päeval laadimisjaama kasutada (Norra kogemused räägivad isegi väiksemast numbrist) ning loodud on võimalus päeval laadida maksimaalselt 3x24x250=18000 auto laadimiseks ööpäevas (kui 24h oleks juhe punane). Reaalselt siiski ütleme kasutataks 30% maksimumist (ei ole veel väga suuri sabasid) ehk 6000 autot laeb päevas ehk siis vastavalt kasutustihedusele ca 60 - 120 000 elektriauto jaoks oleks see võrk paras.
Teet
Site Admin
 
Postitusi: 112
Liitunud: Kolmapäev 27 Aug 2008, 10:55

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas Teet » Esmaspäev 14 Mär 2011, 13:20

Siiski ajakirjaartiklite põhjal tundub, et tulevad 400V vahelduvvoolu laadimisjaamad.
Loodetavasti siiski jääb kehtima lubadus, et need on piisavalt võimsad, et laadida MiEV täis 30 minutiga - Miev akupakk 16kwh, seega vähemalt 35kw peaks olema laadimisjaam.
Teet
Site Admin
 
Postitusi: 112
Liitunud: Kolmapäev 27 Aug 2008, 10:55

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas xmasta » Esmaspäev 14 Mär 2011, 23:46

Teet kirjutas:Siiski ajakirjaartiklite põhjal tundub, et tulevad 400V vahelduvvoolu laadimisjaamad.
Loodetavasti siiski jääb kehtima lubadus, et need on piisavalt võimsad, et laadida MiEV täis 30 minutiga - Miev akupakk 16kwh, seega vähemalt 35kw peaks olema laadimisjaam.


30 minutiga lubati vist 80% peale laadida? viimased 20% on nagu ikka aeglasem sisse minema
xmasta
 
Postitusi: 135
Liitunud: Pühapäev 26 Juul 2009, 02:25
Asukoht: Tallinn

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas vootele » Reede 26 Aug 2011, 11:57

Kas keegi on juba asjaga tegelenud?
Mitsu ostu peale täitsa mõtted liiguvad mul. Esimeseks uueks autoks oleks päris hea vlik.
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Re: Eesti elektriautode ostust, infrastruktuurist ja toetusest.

PostitusPostitas Ardi » Reede 16 Sept 2011, 05:54

Osta saavad ju ka juriidilised isikud. http://www.elmo.ee/
Küsimus,miks Zev motors oma hiinast tarnitavatele autodele eurosertifikaate välja ei aja?
Ardi
 
Postitusi: 15
Liitunud: Pühapäev 19 Okt 2008, 18:41

Järgmine

Mine Üldine

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist