Ajendatuna paljudest küsimustest, mis mulle on esitatud, mõtlesin natuke kirjutada sellest, kas elektrisõidukitest midagi meie elukeskkonnale kasu võiks olla:
Linnakeskkonnas oleks õhk puhtam, hetkel siis:
- Tallinnas põhjustab õhusaaste keskmiselt 296 varajast surma aastas
- Summaaarselt tähendab see 3859 kaotatud eluaastat aastas
- Riigile toob õhusaaste kaasa kahjusid keskmiselt 356 miljonit krooni aastas, lisanduvad haiglakulud u. 4,5 milj aastas
Lugesin kusagilt, et pool tundi peale diiselauto taga seismist jõuavad ülipeened tahmaosakesed ajju, kas see kahjulik on seda ei tea, aga kopsudele teevad need palju paha.
Linnas oleks vähem müra:
- Maailma Tervishoiuorganisatsioon väidab oma 2007 aastal alustatud uuringus, et 3% Euroopa inimeste enneaegses surmas on süüdi müra
- 2006 aastal Ramboll Eesti poolt läbi viidud uuring näitab, et Tallinna elanikest ligi 30% (kuni 33 500 in) elab piirkonnas, kus müratase ületab kriitilise piiri.
- Müraga kaasnevad peale kuulmiskahjustuste veel närvisüsteemi häired — peavalud, uimasus, nägemishäired, väsimus, tähelepanuvõime langus jne. Lisaks närvisüsteemi räsimisele põhjustab müra häireid mao töös, rikub ainevahetuse ja rikub hormonaalse tasakaalu. Mürasaaste laastab veel südame veresoonkonda, põhjustab pindmise vereringe muutusi, südame ülekoormusi ja vererõhuhäireid.
Sageli väidetakse, et elektriautod saastavad sama palju või rohkem, lihtsalt saaste toodetakse teises kohas:
- juhul kui nafta põletataks selle asemel et bensiini toota, ära elektrijaamades, saaks sama koguse naftaga sõita kolmandiku võrra rohkem (uuringus oli vaadatud kõiki kadusid, tootmisest kuni ratastel veojõu tekkeni)
- Tüüpiliselt kulutab elektriauto kilomeetri kohta 5 kuni 10 korda vähem kW-tunde võrreldes tavalise bensiiniautoga
- Elektriauto ei kuluta ummikus seistes kütust, puuduvad külmkäivitused
- Sisepõlemismootoril on külmkäivituse ajal saasteainete hulk kuni 10 korda suurem
Elektriautod ei vaja suuri kulutusi infrastruktuuri väljaehitamiseks, kuna enamasti on elekter igal pool olemas (erinevalt vesinikautodest ja suruõhuautodest).
Elektriautod ei põhjusta üldjuhul erilist lisakoormust ei elektrivõrkudele ega ka elektrijaamadele, kuna enamasti laetakse autosid öösel, kui tarbimine on madalam (ja elektrienergia vastavalt ka odavam).
Hetkel toodetakse Eestis 76,6 GWh rohelist energiat, millest piisaks u 40 000 elektrisõiduki käigushoidmiseks.
Aastaks 2010 plaanitakse 5,1 % elektrist toota roheliselt ehk siis 520 GWh. Sellest piisaks juba 260 000 säästlikuma elektrisõiduki aastaringseks käigushoidmiseks. Eestis ilmselt rohkem löinnaautosid vaja ei oleks.