Traktor / karakat...

Traktor / karakat...

PostitusPostitas veloElektrik » Esmaspäev 18 Mär 2013, 01:31

Motiveerituna põllumajanduslikust vajadusest ja Tallinna linna depressiivsetest sõiduteedest, mille aukudesse mu kulguri rattad tervikuna sisse mahuvad kohati...

...olen otsustanud ehitada traktori / ATV / karakati vahepealse asja.

Konsulteerimisel Maanteeametiga on ilmnenud, et ilma pööravate esiratasteta sõiduki L7e kategooriasse regamist ei takista ükski seaduspügal, aga selle valmistajakiirus soovitatakse panna 40 km/h või vähem, kuna ilma pööravate ratasteta sõidukid on reeglina suurel kiirusel raskelt juhitavad (raha lugemata tehtud sõjaväe lelud jätaks üldistusest erandina välja).

Sõiduki esimese versiooni kohta on niipalju eelinfot:

- 27" kõrged, 11" laiad ja 12" veljele mõeldud ATV tagarehvid
- ATV plekkveljed
- 48V 100A püsivoolu jaoks mõeldud Mars 3001 mootor
- Kelly Controllers KEB72600X,24V-72V,280A,6KW kontroller

Disain tuleb selline: elektrimootor veab hüdropumpa. Hüdropump võtab survestamata paagist õli ja veab läbi kolmikventiili (selle ventiili nimeks on siis "rool") kahte hüdromootorit. Need veavad sidurite (mis võivad olla vabajooksu sidurid, kui on vaja takistada ratastel hüdromooorite vedamist) kaudu eraldi laagripukkidel (et mitte hüdromootori laagreid koormates seda lekkelembest toredat mänguasja kiiresti kulutada) olevaid ketirattaid, mis veavad kettülekandega rattaid. Pidurite osa vajab täpsustamist, aga üldjoontes näib olevat 2 võimalust:

1. eraldi piduripedaal sõiduki paremale ja vasakule poolele, gaas käib rooli pealt pöidlaga (ja rool käib ainult 90 kraadi jagu)
2. üks piduripedaal, üks gaasipedaal, pidurdusjõu ning veojõu jaotamine mõlemad rooliga

Ergonoomiliselt meeldiks mulle variant 2 rohkem. See on intuitiivsem. Kas see on hästi teostatav, näitab praktika.
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas vootele » Esmaspäev 18 Mär 2013, 09:48

Ja ma teaks ka, kuskohast hankida 24V tõstuki hüdropumpa.
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas veloElektrik » Esmaspäev 18 Mär 2013, 12:56

Põllumajanduspoode on igasuguseid, aga üldiselt, ma ilmselt üritan leida labapumba (tähendab siis, et mitte hammas- ega kolbpumba). Kuna selle jõul läheb sõitmiseks, peab see olema pidevat ja pikaajalist tööd taluv eksemplar.

http://www.surpluscenter.com/hydraulic. ... =hydraulic

Siin on CRS-i labapumbad 400 USD kandis aga RPM vahemik jääb minu mootorile madalaks.
http://www.surpluscenter.com/item.asp?i ... =hydraulic

On ka Vickersi labapumbad mil RPM vahemik õige aga hind 620 USD kandis. Kaaluvad 10 kilo ringis.
http://www.surpluscenter.com/item.asp?i ... =hydraulic

Hammaspumpasid saab kohalikest põllumajanduse poodidest kah.
Viimati muutis veloElektrik, Esmaspäev 18 Mär 2013, 16:33, muudetud 1 kord kokku.
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas vootele » Esmaspäev 18 Mär 2013, 15:10

Lihtsalt mu tuttaval on selline kuuri all.
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas Ruudi » Teisipäev 19 Mär 2013, 13:12

Ma ei saa päris hästi aru miks elektrienergiat, mida ilmselt tuleb võtta akust, niiviisi raisata. Hüdroajamid minuteada ei hiilga just erilise effektiivsusega, isegi vikipeedias on see kirjas:
http://et.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCdro ... _kasutegur
Kas poleks lihtsam, puhtam, mõtekam panna elektromootor ikka rataste juurde neid vedama?
Ma usun, et pole eriline probleem ka see "roolivõimendus" elektriliselt lahendada. Sõiduautodel on elektrilised roolivõimendid juba suht levinud ei mingeid roolisüsteemi õlilekkeid enam. Lisaks väiksemad kaod ja kütusekulu sest enam ei pea auto mootor hüdropumpa koguaeg ringi ajama, elektrimootori võimsust saab lihtsasti reguleerida vastavalt vajadusele hüdrovõimendil see nii lihtne pole.
Ruudi
 
Postitusi: 112
Liitunud: Neljapäev 07 Juul 2011, 11:05

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas veloElektrik » Teisipäev 19 Mär 2013, 14:41

Jaa, olen kasutegurist ja õli jahutamise vajadusest teadlik. (Talvel ma üldiselt ei põeks, kui õli jahutamisega tegelev radiaator kabiinile sooja annaks... suvel on see aga tõesti asjatu energiakulu.)

Paar põhjust siiski on, miks sedamoodi teha:

* Töökindlus, eriti sellest vaatenurgast, et oletame, et sa oled liikumas täiskiirusega edasi ja ühe külje kontroller lõpetab töö. Tulemuseks (kui sa pole kärme vastaspoole rattaid pidurdama) on juhitavuse kaotus ja võib järgneda õnnetus. Kui on üks ja tsentraalne veojõu allikas, ning see lõpetab töö, siis tulemuseks on pidurdumine otse edasi liikudes.

* Reguleeritavus. Kui paned hüdroülekandesse muudetava töömahuga pumba, on sul muudetava ülekande teguriga ülekanne.

* Paigalt minek ja veojõu piiri ületamisel kinni jäämine on ülekandele vähem hävitavad. Pole sidurit.

* Käivitumine ilma koormuseta, nimelt labapumbal ei tule labad rootorist välja enne, kui on saavutatud teatud kiirus.

* Kui tegemist on traktori laadse tootega, on seal hüdraulika niikuinii vajalik (adra tõstmine / langetamine, hüdroväljund haagises oleva kopa käitamiseks), ja miks mitte kasutada selle jõuallikat ka liikumiseks?
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas Ruudi » Teisipäev 19 Mär 2013, 15:38

Aga kui kasutada diferentsiaaliga mootorit mitte igal rattal oma mootorit?
Näiteks sellist komplekti.
http://www.czbrushlessmotors.com/2000w- ... -p-76.html
Ruudi
 
Postitusi: 112
Liitunud: Neljapäev 07 Juul 2011, 11:05

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas maidor » Teisipäev 19 Mär 2013, 19:54

vootele kirjutas:Ja ma teaks ka, kuskohast hankida 24V tõstuki hüdropumpa.

Mul on neid 24v pumpasi 2tk ja 12v koos paagiga üks. Mäletamist mööda saab ühel 24v mootoril kindlasti mootori pöördeid muuta ilma kontrollerita. Lihtsalt potekas ergutusmähise vahele. Selleks on seal eraldi juhe.
maidor
 
Postitusi: 126
Liitunud: Laupäev 01 Okt 2011, 11:19

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas maidor » Teisipäev 19 Mär 2013, 20:09

Balkancar tõstukil on rooli otsas lihtsalt õlipump ja voolikud lähevad otse rataste juurde silindrisse. Mul peaks roolilatt isegi alles olema näidata.
maidor
 
Postitusi: 126
Liitunud: Laupäev 01 Okt 2011, 11:19

Re: Traktor / karakat...

PostitusPostitas veloElektrik » Kolmapäev 20 Mär 2013, 01:09

Diferentsiaali puhul, mis tahab veojõudu võrdselt mõlemale küljele jaotada, tuleks igaks pööramiseks pidureid kasutada, aga nii sageli piduritega tegutsemine kulutaks neid. Kolmikventiil seevastu ei tohiks eriti kuluda rooli mängimisest.
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Järgmine

Mine Liikmete projektid

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist

cron