generaator mootoriks

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitas vootele » Laupäev 30 Juun 2012, 20:19

Mõtlesin, et prooviks asja ise ära. Üks tuttav tahab endale elektrilist päramootorit teha ja vanasid auto genekaid vedeleb garqaasis mitmeid.
Leidsin garaasi-riiulilt ühe vana, läbipõlenud dioodsillaga sigulli geneka, sinna ühendasin otsa kunagi HobbyKingist tellitud ESC-i, ergutuseks panin töölaualt toiteploki ning tööle ta hakkaski.
Üks kummaline fenomen - nimelt meeldisid mootorile ilmselgelt madalamad ergutuspinged rohkem - mida kõrgemaks pinge tõsta, seda aeglasemalt mootor pöörles.
http://www.youtube.com/watch?v=rZK4wp_y-G0
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitas Ruudi » Pühapäev 01 Juul 2012, 11:50

On minulgi just sel nädalal õnnestunud generaator pöörlema saada. Kuna ma kasutasin teist põhimõtet kui vootele aga sarnast kui Cheopps siis kajastaksin seda ikkagi.
Anduriteks sobivad arvuti ventika halli andurid mõnedest saab 3 jalaga andurid neid kasutasingi sest need mahuvad paremini staatori uuretesse. Muidugi saab neid andureid ka elektroonika detailide poodidest. Genekast sain kätte 4000p/min 45V toitega ja 5V ergutuspingega rootoril.

Iga pildi all on kirjeldus selle kohta mida seal näidata tahan

Pilt
Kasutasin sellist generaatorit
Pilt
seejärel tuli võtta vanu arvutite ventilaatoreid (kinni jäänud, tolmuseid) ning uurida kas seal on sobilikud andurid sees sobivad siis 3 jalaga variandid kuna need on kõige väiksemad ja mahuvad paremini staatori uuretesse ära
Pilt
andurid asetsevad ventikatel staatori lähedal tavaliselt näeb terve ventika vahele piiludes kas on 3 või 4 jalaga halli andur sees.
Pilt
andurid ventikatest välja joodetud, see et neil erinevad kirjad peal on ei loe eriti midagi sest toitepinge on neil kõigil 12v ja need mis ma leidsin töötasid kontrollerite puhul standartse 5Voldiga ka kenasti. Nad kõik on tehtud ju reageerima magnetvälja muutusele ja vastavalt magnetvälja suunale annavad massi või mitte.
Pilt
Otsisin andurite andmed välja.
Pilt
jootsin anduritele juhtmed külge
Pilt
Kõige enam peamurdmist nõudev tegevus ehk andurite paigutus. Sai ikka mitu päeva foorumites kammitud ja õiget vastust otsitud küsimusele et kuhu ja kuidas peab need halli andurid panema et kontroller saaks õigel ajal info rootori asendi kohta. Kõik kirjutavad sellest et ei tea kas genekast saab ikka hea mootori ja teoreetiliselt ta peaks ju töötama ja siis vaieldakse selle üle kas on ikka andureid vaja või mitte aga ainult ühe postituse leidsin kus siis oli pildil näidatud kuidas panna. Ma päris nii põhjalikult ei viitsinud tegema hakata ja läksin kergema vastupanu teed. Cheoppsi piltidelt sain teada, et andurite vaheline nurk peaks olema generaatori puhul 20kraadi. Aga seda kus see 0 kraadi on ei teadnud lihtsalt katse eksituse meetod tuli käiku lasta.
Pilt
andurid paigas ja genekas kokku!
Pilt
andurite töö kontroll panin valgusdioodid läbi takkide andurite väljunditesse ja pööresin rootorit
Pilt
Jess töötas! Lugesin, et kui andurid on 120 kraadise elektrilise nurga all siis ei tohi korraga kolmelt andurilt signaali tulla ja ei tuldki.
Pilt
Nüüd lõpuks kontroller külge ja Elektrit! Hakkaski peale mõningast anduri ja faasijuhtme ümbertõstmist pöörlema. Kontrolleriks on mul Kelly 48V bldc minikontroller. Mis sobib selliseks asjaks ideaalselt.

Loodetavasti leian ma mõne võimsama generaatori mida mõne ratastel sõiduki peal edaspidi katsetada. Sest selle konkreetse geneka puhul andis ta generaatorina P=IxU P=24Ax 28V=672W mis jääks mootorina lahjaks ja võibolla oleks mõtekam 12V genekaga proovida sest 45Voldise pingega jäid pöörded kesiseks. Mootorina on genekal vaja on ikkagi suuremat ülepinget, et ta korralikult pöördesse läheks aga mõni võibolla oleks rahul ka ainult 4000 pöördega minutis. Foorumites kirjutavad, et teoreetiliselt võiks saadav võimsus mootorina olla lausa mitu kW. Hästi ei usu sest mul läks see genekas juba niisama laua peal tühjalt käies soojaks tähendab ikkagi kaod on suured ja ta tarbis niiviisi üle 200W võimsust. Tore on see, et sellisel "mootoril" saab ergutusvoolu ehk siis rootori magnetvälja tugevust muuta ja seega reguleerida veel lisaks kontrolleri reguleerimisele mootori pöördemomenti ja pööretevahemikku. Tavalisel püsimagnet harjadeta mootoril ju see võimalik ei ole. Otseveoga tähendab ilma käigukastita elektrisõidukil näiteks võiks see ergutus olla seotud kiirusega kohaltminnes ergutus maksimaalne mis annaks hea kiirenduse ja edasi siis hakkaks seda vähendama vastavalt pööretearvu tõusmisele. Ning kui oleks vaja niisama edasi veereda ilma kiirenduseta võtaks ergutuse üldse maha mis muudab mootori pöörlemise imekergeks tähendab sõiduk veereks kaugele kaugele. Ja kui vaja pidurdada regenereerimisega siis saaks jällegi maksimaalse ergutusega seda teha vajadusel. Ergutuseks saaks kasutada ka eraldi PWM signaali liiguvad jutud, et see võiks olla sagedusel kuni 400 hz.
Ruudi
 
Postitusi: 112
Liitunud: Neljapäev 07 Juul 2011, 11:05

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitas vootele » Esmaspäev 02 Juul 2012, 15:45

Tekkis selline idee, et tegelikult võiks ju võtta aluseks geneka üldised konstruktsioonid, nagu korpuse, laagrid ja staatori magnetahel, kuid teha uus rootor kas siis püsimagnetitega või siis samasugune plekkidest ja paljude uuretega nagu staatoril. Olen mõningaid asju teinud laserlõikuses ning see oleks tegelikult väga lihtne ülesanne. Edasi mähiks kõik uuesti peenema traadiga ning rohkemate poolustega - lausa üks poolus per staatori hammas. Samamoodi rootoril, ainult et pooluste arv oleks arvu 2 kordne.
Üks idee veel, et huvitav kas oleks võimalik teha sellist mootorit, kus nii välised mähised kui ergutusmähis oleks paigal - ergutus siis keskel ning nende vahel pöörleks terasest trummel???
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Eelmine

Mine Mootorid

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline

cron