2. leht 3-st

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Laupäev 01 Okt 2011, 00:49
Postitas vootele
Genekast tehtud mootorile oleks tegelt vist kõige mõttekam sepex tüüpi kontroller millel on eraldi ahelad töömähistele ja ergutusele. Sepex ongi lühend sõnadest separately exited ehk eraldi ergutatud.

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Teisipäev 04 Okt 2011, 14:00
Postitas Ruudi
Cheopps kirjutas:Kui sellel teemal peaks siin foorumis huvi tekkima, siis võin eraldi teema luua koos vajalike andmete ning näpunäidetega ise sama asja valmis ehitamiseks(ei soovi kohe esimese postiga teist teemat risustada ;)


Muidugi on huvi ja miks mitte seda siinsamas teemas edasi kajastada. Kas ma saan õigesti aru, et pole olnud võimalust reaalselt saadavat generaator/mootori väljundvõimsust proovidagi skeemivea tõttu? Ilmselt kõiki huvitabki kas on loota sama suurt võimsust mootorina kui ta generaatorina annab? Mis efekti annab see Litz mähis ja kas ümberkerimine on tehtud ka kõrgema tööpinge saavutamiseks? Mis pingega see tööle peaks hakkama? Kas rootorisse ergutuseks on parem alalispinge lineaarselt reguleerituna või võib ka PWM olla?

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Teisipäev 04 Okt 2011, 16:26
Postitas maidor
Generaator mootorina annab kindlasti suuremat võimsust, kui ta ise seda toodab(lausa kordi). Ise tegin vana veoauto 12V alalisvoolu generaatori ringi mootoriks. 60v sisse polnud koormuseta mingit soojenemist. Voolutugevust ma mõõta ei saanud. Üle 30A lihtsalt ei näidanud.

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Neljapäev 06 Okt 2011, 12:27
Postitas vootele

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Reede 07 Okt 2011, 19:36
Postitas maidor
NII nii. Otsisin boschi 90A geneka välja, mis nüüd edasi? :D
Kas seda peaks saama toas mõne 12V trahvoga ka tööle, või kujutan ma midagi ette? Ikkagi ju vahelduvvool.

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Laupäev 08 Okt 2011, 18:59
Postitas vootele
3F genekal pead seest välja urgitsema dioodsilla ehk alaldi, kui tahad seda mootorina kasutada.
Easi on sul juba olemas 3 faasi mähiste otsad, mille otsa saab lükata suvalise 3-faasilise sensorless kontrolleri.
Odava variandina sobib ka lennukimudeli oma:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 0_Amp.html
Kuna need söövad kiiruse sisendis servo juhtsignaali, siis on sul vaja ka servotestrit:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... Categories

Ergutuse otstele nagu ma aru saan, on vaja eraldi alalisvoolu...

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Kolmapäev 12 Okt 2011, 12:48
Postitas Ruudi
maidor kirjutas:NII nii. Otsisin boschi 90A geneka välja, mis nüüd edasi? :D
Kas seda peaks saama toas mõne 12V trahvoga ka tööle, või kujutan ma midagi ette? Ikkagi ju vahelduvvool.

Kui sul on kolmefaasiline trafo või kolm ühesugust trafot ja toas kolm faasi olemas siis peaks ju teoorias ta tööle hakkama kui rootori mähisele anda alalispinge (kuskil 6Voldist peaks piisama). Aga kui tahta sellist "mootorit" mõne sõiduki liigutamiseks kasutada siis tuleb nii või naa see kolmefaasiline vool alalispingest tekitada.
Youtube´s http://www.youtube.com/watch?v=8TeVoNYYFAI on ka mõned tõestused, et asi töötab! Ilmselt pole mõtet toas katsetada vaid siirduda kohe õige kontrolleri otsimise või ehitamise poole. Siin üks põhjanaaber on lausa mõned meetrid sõitnud "generaatori" jõul http://www.youtube.com/watch?v=Tu-ia7GylO0

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Kolmapäev 12 Okt 2011, 18:13
Postitas maidor
Tänan Ruudi, aga need videod on ammu läbi vaadatud. Kuna pole aimu mis pingel ja võimsuse seda kasutada saab, siis tellima asju ma ei kipu. Ilmselt oleks mõistlik siiski veel harida end mootorite ehituses.

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Neljapäev 13 Okt 2011, 09:32
Postitas Ruudi
Pole tänu väärt, vahepeal oli endal ka suur huvi selle teema vastu kuid ei jõudnud millegi valmisehitamiseni. Võimsuse kohapealt peaks P=IxU valemi järgi tulema P=90x12=1080W siit veel maha mootori ja muunduri kasutegur. Nagu näha siis vool on jube suur kuna pinge on madal. Suur vool tähendab, et kontroller töötaks väga raskes reziimis (kuumeneb) ja aku peab ka olema suhteliselt suur, et sellist voolu pidevalt anda. Lisaks töötavad need masinad generaatorina ju tohutu kõrgetel pööretel ikka seal 10 000 p/min kui ta mootorina ka nii kiiresti töötab siis on vaja suure ülekandearvuga reduktorit sinna vahele (lisa kaod).

Re: generaator mootoriks

PostitusPostitatud: Laupäev 22 Okt 2011, 20:50
Postitas Cheopps
Parandan pisut eelkõnelejat. Need genekad on siiski 14,4V juures antud 90A. Reaalselt, kui kaod maha võtta alaldis, siis pinge mähistel tuleb 18V või isegi üle selle. Seega 3faasi elektriliselt ilma alaldita tuleks kuskil 1,6kW ning faasivool 90/sqr3=52A. Voolu vähendada saab lihtsalt faasipinge max väärtust tõstes nii, et RMS väärtus jääks sinna alla 18V paiku. Seda siis maks koormusel. MC33035 klots on suht intelligentne, omades FET silla alumistes õlgades PWM tüürimist vastavalt mootori koormusele(tahho tuleb sel juhul aktiivseks teha). Filosofeerime siit eedasi mootori rezhiimi. 1,6kW elektrilisest võismusest peab maha arvestama veerekaod laagrites ning soojuskaod mähistes, ütleme ca 200W täisvõimsusel. Järgi jääb meil 1,4kW mehaanilist võimsust, mis teeb ca 1,8hp. Kõvem kui Delta pensumootor :lol:

Kuumenemise kohapealt niipalju, et kui FET on korralikult läbi tüüritud nii ON kui OFF rezhiimide ülemineku hetkedel, siis probleeme ei teki.IRF3205 FETidel on Rdson=0,008oomi, mis annab ideaaljuhul kaovõimsuseks 22W per FET + vaseskaod väljaviikudes. 100C kristalli temp. juures suureneb kaovõimsus juba ca. 27W-ni. Kogu kaovõimsus kontrolleri FETidel tuleb 27x6/sqr3=94W juhul, kui FETidel on kristalli temp tõusnud 100C-ni. Kui nüüd arvesse võtta, et ideaalmaailma pole olemas, vaseskaod väljaviikudes juurde arvestada ning lubada siirdele kuni 150C(175C on absoluutne maksimum lubatud), siis võib öelda kaovõimsuseks ca. 140W. Kaks Radiotehnika U-101 võimendi radiaatorit ajaksid asja ära :D Kui nüüd panna kaks IRF3205 FETi paraleeli, siis üldine kaovõimsus väheneb 1/3 võrra(üldine Rdson väheneb peaaegu 2X), umbes. Kahjuks sellistele kaovõimsustele pole mudellennukite kontrollerid mõeldud.

Pöörete kohapealt niipalju, et kui tahho suhtleb õieti MC33035 kontrolleri klotsiga, siis ei pea olema ilmtingimata 10 000rpm mootori võllil. Piisab 4...6000rpm nimipöördeid nimikiirusel.

Ma katsun lähiajal korralikuma kokkuvõtte teha sellest projektist ning siia edasi kribada. Kui keegi arvudes viga märkab, siis karjuge julgelt siia. Hoiame signaali!