Kontroller

Kontroller

PostitusPostitas Zanza » Kolmapäev 09 Veebr 2011, 23:43

Mida teeb täpselt kontroller?

Vaatasin netist hindasid ja pani mõtlema, et mida kuradit mis selle sees on et see nii kallis on, nagu aru olen saanud saab neid ise teha, ehk on kellegil lehekülgi selle skeemist või midagi..?
Zanza
 
Postitusi: 5
Liitunud: Kolmapäev 09 Veebr 2011, 17:03

Re: Kontroller

PostitusPostitas veloElektrik » Neljapäev 10 Veebr 2011, 16:16

Kontroller mõõdab anduri kaablite kaudu, milline faas on "tööks valmis", ehk kohe-kohe jõudmas magnetiga täisnurga alla. Sellesse faasi annab kontroller (tavaliselt mitme võimsa väljatransistori paralleelselt lülitamisega) parasjagu niisuguse voolu, kui palju gaasipedaali vajutamisega sooviti, ning loomulikult piirab voolu, et faasikaabli lühise korral tossu ja sädemeid ei leidaks.

Kontroller mõõdab seda tehes jätkuvalt, mis asendis mähised magnetite suhtes on, ning lõpetab voolu andmise mähise faasi niipea, kui faasimähis ja magnet enam eriti täisnurga all pole.

Targemad kontrollerid ei seo gaasipedaali vajutust üksnes vooluga, vaid voolu ja kiiruse kombinatsiooniga.

Veel targemad oskavad ka pidurdada, ehk neil on teine komplekt neid väljatransistoreid, mille kaudu mootorit generaatorina kasutada, ning pingemuundur, mille kaudu tagasi saadud vool akude laadimiseks piisavale pingele viia, ning akudesse suunata. Pidurdamist juhitakse reeglina piduripedaaliga, seega veel üks sisend peab selleks olema.

Neil on reeglina ka suht korralikud kondensaatorid sees, mis laetakse täis aja vältel, mil faasikaablisse ei saa järgmist voolu impulssi anda, ning võimaldavad selle impulsi natuke võimsama anda, kui otse aku pealt saaks.

Veel üks kontrolleri ülesanne on tagurdamine. Ehk siis faasijärjestuse muutmine. Suure häda korral saab seda ka lülitiga teha, aga see peab võimas lüliti olema, kuna sealt käivad üsna suured voolud läbi. Piisavalt targad kontrollerid piiravad tagurdamisel kiirust rohkem, kui edaspidi sõidul.

Eriti edevad kontrollerid oskavad kohaneda erinevate mootori tüüpidega, mõõta kiirust ja teha igasugu nalja. Aga olemuselt on mootori kontroller üks üsna võimsa lülituselektroonikaga kokku ühendatud mikroprotsessor või mikrokontroller. Mehhaanilisi alternatiive talle eriti häid ei ole (igasugu magnetlülitid, kontaktorid ja harjad annavad üsna ruttu otsad, kui neist mingeid 100A stiilis voolusid läbi lasta, ja nendega realiseeritud juhtimis-süsteem pole üldse nii paindlik).

Mina mootorikontrollerit ehitada ei oska. Kuidagi ära õppida vist suudaks, aga pole motivatsiooni, niikaua kui vähegi talutava hinnaga sobiva eksemplari osta saab.
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: Kontroller

PostitusPostitas Meelis » Neljapäev 10 Veebr 2011, 22:47

Zanza kirjutas:Mida teeb täpselt kontroller?

Vaatasin netist hindasid ja pani mõtlema, et mida kuradit mis selle sees on et see nii kallis on, nagu aru olen saanud saab neid ise teha, ehk on kellegil lehekülgi selle skeemist või midagi..?


Lihtne alalisvoolu kontroller töötab selliselt, et tekitab mootorile impulsse vastavalt gaasipedaali anduri asendile. Mida tihedamalt impulssse on, seda suurem võimsus mootorisse jõuab.
Gaasipedaali anduriks on tavaliselt 5kOhm potekas või Halli andur.

Veloeketriku poolt on vahelduvvoolu sünkroonmootori kontrolleri põhimõte juba kirjeldatud.

Kontrollerid ei ole tavaliselt universaalsed, igale mootoritüübile on enamasti erinev kontroller. Näiteks jadaergutusega alalisvoolumootori kontroller, sepex mootori kontroller, püsimagnet-alalisvoolumootori kontroller ja siis suur hulk vahelduvvoolumootrite kontrollereid (sünkroon, asünkroon jne).
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Re: Kontroller

PostitusPostitas virks » Neljapäev 10 Veebr 2011, 22:55

Meelis kirjutas:Lihtne alalisvoolu kontroller töötab selliselt, et tekitab mootorile impulsse vastavalt gaasipedaali anduri asendile. Mida tihedamalt impulssse on, seda suurem võimsus mootorisse jõuab.
Gaasipedaali anduriks on tavaliselt 5kOhm potekas või Halli andur.

Tähtis ei ole mitte tihedus vaid nende impulsside pikkus.
virks
 
Postitusi: 18
Liitunud: Teisipäev 28 Apr 2009, 10:07

Re: Kontroller

PostitusPostitas Meelis » Reede 11 Veebr 2011, 17:12

virks kirjutas:
Meelis kirjutas:Lihtne alalisvoolu kontroller töötab selliselt, et tekitab mootorile impulsse vastavalt gaasipedaali anduri asendile. Mida tihedamalt impulssse on, seda suurem võimsus mootorisse jõuab.
Gaasipedaali anduriks on tavaliselt 5kOhm potekas või Halli andur.

Tähtis ei ole mitte tihedus vaid nende impulsside pikkus.


Ega seal erilist vahet ei ole kas mahutada sekundisse rohkem sama pikkusega impulsse või jätta impulsside arv samaks ja teha neid pikemaks. Minu teada on mõlemad meetodid kasutusel.
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Re: Kontroller

PostitusPostitas maits » Reede 11 Mär 2011, 18:52

Mis see hall andur täpselt on? Kondekas,takisti, drossel vms?
maits
 
Postitusi: 91
Liitunud: Teisipäev 14 Apr 2009, 16:51

Re: Kontroller

PostitusPostitas vootele » Reede 11 Mär 2011, 19:36

maits kirjutas:Mis see hall andur täpselt on? Kondekas,takisti, drossel vms?

Hall'i andur on pooljuht, mis reageerib magnetväljale. Enamasti kolme jalaga - mass, toide ja väljund. Magneti liginemisel tekib väljundisse pinge, mis on võrdeline magneti kaugusega.
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Re: Kontroller

PostitusPostitas maits » Reede 11 Mär 2011, 20:08

vootele kirjutas:
maits kirjutas:Mis see hall andur täpselt on? Kondekas,takisti, drossel vms?

Hall'i andur on pooljuht, mis reageerib magnetväljale. Enamasti kolme jalaga - mass, toide ja väljund. Magneti liginemisel tekib väljundisse pinge, mis on võrdeline magneti kaugusega.

Sai selgemaks, aga kindasti on sellest veel infot. Hall andur toimiks siis tavalise alalisvoolu mootoriga ka?
maits
 
Postitusi: 91
Liitunud: Teisipäev 14 Apr 2009, 16:51

Re: Kontroller

PostitusPostitas vootele » Reede 11 Mär 2011, 20:10

mikromootoriga kindlasti :D
Selles mõttes, et ta on siiski andur, sa ei saa sellest suuri voolusid läbi lasta - selleks on ikkagi kontroller, mis sisaldab mootori juhtimiseks vajalikku jõuelektroonikat.
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54


Mine Elektroonika

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline

cron