Postitas Meelis » Neljapäev 06 Nov 2008, 16:04
Nii nagu Elcati targad onud on mulle rääkinud, siis lühiajaliselt tohib akusid laadida sama suure vooluga nagu neid tühjendatakse.
Ehk siis 300..400A ei tohiks pliiakudele mingi probleem olla. Iseenesest tundub see kõik loogiline olevat.
Keema akud kohe kindlasti ei hakka, vesiniku eraldumine algab alles siis, kui akud on päris täis. Teoreetiliselt muidugi kui alustada
teekonda kõrge mäe otsast, saaks see juhtuda...
Reaalses elus nii võimsat pidurdamist tavaliselt ei kasutata, põhjuseid selleks on ilmselt palju.
Üks tehniline põhjus on näiteks, et harjadega alalisvoolumootorid kipuvad harju põletama, kuna tavaliselt on selline mootor disainitud nii, et
edaspidi vedades oleks ta kõige ökonoomsem. Vahelduvvoolumootoritel seda probleemi pole.
Olulisem on tegelikult pidurdusprotsess ise. Elektriautod on tavaliselt ühe vedava sillaga ja kui pidurid liiga võimsaks keerata, hakkavad halvad asjad juhtuma, eriti talvel.
Elcati omad leidsid selleks piiriks maksimaalselt 60..70 A (4..5kW). Kontrolleri peal saab seda ka muuta, aga Elcati omad hoiatasid, et sellel võivad väga kurvad tagajärjed olla.
Siemensi lahendus on natuke keerulisem, kui gaasipedaal lahti lasta pidurdatakse väiksema jõuga (4kW)
piduritule süttides kuni 12kW. Seal on kõik programmeeritav, aga üle 12kW pole suutnud pidurdusjõudu tekitada. Raskel Pobedal, mis niikuinii sõidab ainult suvel võiks regen-i natuke rohkem olla.
Reaalsest elust, regen-i kasutades hoiab Elcat, mille regenereeriv pidurdus on madala kasuteguriga linnas u 10% energiat kokku, Pobeda kuni 25% (püsimagnet mootor). Et kokkuhoid tekiks,
tuleb muidugi vastavalt sõita, pidurdada varakult ja vajutada piduripedaali nii, et pidurituli hakkaks põlema, aga tavapidur veel ei rakenduks. Oma kogemusest oskan öelda, et 70..80%
pidurdustest see enamasti ka õnnestub. Tänu regenile erineb Pobeda energiakulu ummikutes või tühjas linnas sõites üsna vähe!
Veel näiteid elust, Tartust Pobedaga tagasi tulles sõitsin kuni Jõgevani omal jõul, siis oli aku tühi ja edasi tulin paela otsas. Et lihtsam sõita oleks jätsin regeni
tööle, vabalt veeredes kipub auto seal nööri otsas pendeldama, vahepeal läheb köis lonti, siis jälle tuleb järsk tömme jne..
Sisuliselt Jõgevalt Tallinna sõidsin pidevalt pidurdades, siledal maal u 20..30A, mäest alla sõites 100A. Väga mõnus oli sõita, kohale jõudes oli aku 20% rohkema täis ka:)