Kuna leidsin palju küsimusi konversioonide registreerimise kohta, siis teen eraldi teema selle kohta.
Eelkõige, kuna küsimus on eelkõige juriidika vallast.
ZEV Motorsis oli esimene asi, mis tegime - viisime kurssi ennast vastava seadusandlusega. Meil küll on Maanteeametiga nüansside üle teatud juhul vaidlusi, aga konversioonide kohta meil vaidlusi esialgu ei ole ja seni oleme kõik konversioonid probleemideta arvele saanud. Seega meilt tellides saab kindluse, et asi tehakse õieti ja saab arvele sõiduki.
Golf ZE teemas olid järgmised spetsiifilised küsimused:
K: kas saab conversionit registreerida veel või milliseid seaduseauke peab kasutama et midagi teha?
V: Terminoloogiliselt on tegemis tüübikinnitusega, konversiooni puhul üksik-tüübikinnitusega ning seda saab teha küll, eeldusel, et töö on tehtud vastavalt nõuetele. Seadusaukudega me ei tegele - kõike normeerivad seadusaktid, Eestis on nendeks: "Autode ja nende haagiste ning mootorrataste tüübikinnitamise eeskiri" ning "Mootorsõiduki ja selle haagise tehnoseisundile ja varustusele esitatavad nõuded" Eks loomulikult on määrustes teatud mänguruum, aga see on siis juba konkreetsest nõudest lähtuv.
K: Kas keelustatud on mingi tootja masina kasutamine?
V: Oma projektides me ei eelista ega välista ühegi tootja masinat - juhul kui kliendil on auto, millel mootor on amortiseerunud ning ta soovib seda konverteerida elektriliseks, siis meie pakume oma teenust ehitusele, tarnime vajalikud elektrilised komponendid ning abistame tüübikinnitusel ja registreerimisel. Me ei müü konversioone ning ei reklaami konkreetse tootja autosid.
K: kas näiteks mingil hulgal muudatuste tegemisel saab asja endaomaks kuulutada ja seda registreerida?
V: Ei, sõidukil on tootja ning enda omaks ei saa kuulutada näiteks sellel mootorit vahetades. Juhul kui sa ehitad ise autot, siis võib ka probleem tulla kui sa kasutad mõne tootja osasid. Näiteks ehitad auto BMW kerele, siis ARK keeldub seda kinnitamast kui uut autot, kuna kere on BMW tehtud - küll aga sa võid taodelda siis selle tüübikinnitamist üksikkorras kui ümberehitust ning kui kõik korras, siis väljastatakse üksik tüübikinnitus, millega saad auto registreerida.
K: Kuidas õnnestus see auto üldse registrisse saada ? Kirjutatakse ,et alates selle aasta (2010) algusest ei lubata üldse autol mootorit vahetada välja arvatud sama automargi mootori vastu.
V: 27.02.2011 seisuga mingit sellist kehtivat õigusakti pole Eestis, mis keelaks autodel mootoreid vahetada. Küll on mootori vahetusel teatud nõuded, mida tuleb arvestada. Seega meil õnnestus auto (VW Golf) saada registrisse eriliste probleemideta.
K: ...lugesin just ka Soome vastavat foorumit ja peale räige pessimismi ka sealt muud ei leia. Juba valmistehtud ÜHTE ainsat autot ei suudeta arvele võtta, aga planeeriti 500 tükki ehitada.
V: Soome projekti probleem on teine - nende lahendus baseerub konkreetsel automudelil ning nende plaan on ehitada konkreetse mudeli baasil 500 autot - tootja protesteeris selle vastu. Meie pakume tootjast sõltumatut teenust, mistõttu meil seda probleemi ei ole.
K: Kuidas siis väljavaade on, kas ümberehitamise mõtted jäävad vaid ajugümnastikaks ja kinnistel territooriumitel eksperimenteerimiseks või õnnestub nendega tulevikus ikka ka avalikku liiklusesse pääseda?
V: Seni on kõik ZEV Motors poolt ehitatud konversioonid liiklusesse saanud. Samuti on registreeritud mitmete entusiastide enda poolt ehitatud autod.
Loodetavasti see vastab küsimustele.
Teet Randma