Elcat

Elcat

PostitusPostitas Meelis » Reede 16 Jaan 2009, 20:51

Peale elektri-Pobeda valmimist ja sügise edenedes, tekis suur vajadus jätkata elektriautoga sõitmist ka talvel. Pobedaga oleks see olnud raskendatud, kuna akud olid soojustamata, salongisoojendus ka nõrk, uunikumi taastatud kere oleks ilmselt esimese talve möödudes ka roostetama hakanud.
Ise uut kohe ehitama ei tahtnud hakata, internetis surfates jäin kahtlema kolme valiku vahel: Kewet, Citroen Electric ja Elcat. Kewet oli küll naljaka välimusega aga saada oli suhteliselt vana mudel, mis oli suhteliselt kallis ja ka soojustamata akudega, mistõttu talvised sõidud oleks jäänud lühikeseks. Citroen oli küll jube odav aga ilma akudeta, selle seisundit ei oleks saanud enne ostu kontrollida, originaalakud maksid üle 200 000.-. Ümberehitamine poleks olnud väga keeruline, auto ise aga suhteliselt igav.

Sai käidud ka Soomes valikuvõimalustega tutvumas ja tol hetkel avanes meile seal selline pilt.
Pilt

Praeguseks on see kontor juba uksed praktiliselt kinni pannud Elcat-id on kas maha müüdud või kohalikule hooldusfirmale varuosadeks antud.
Lõplik valik jäi siis Elcati peale, Elcati töötajatega nendega oli ka väga hea suhelda, auto iseenesest talvetingimustele hästi sobiv.

Välja valitud elcat nägi välja siis selline:

Pilt
Pilt

Hinnas saimekokkuleppele, auto jõudis kohale novembri keskel.Auto tõi ära Elcat OY direktor isiklikult, kellega koos läksime ARK-i autot vormistama. Seal selgus, et Eestis on vaja sellele autole eraldi tüübikinnitust. Lubati, et äkki saab paari päevaga korda. Nadalaga oli selge, et midagi ei toimu, küll väideti, et Subaru esindajat, Mariine Autot ei saada tel teel kätte jne. (Elcat põhineb Subaru E12 -l). Vedasin Elcati treileriga koju. Ahistasin iga natukese aja tagant ARK-i, lõpuks saatis Soome Elcat neile kõik Soome tüübikinnituse paberid. Novembri viimastel päevadel sain auto arvele.
Mingil segasel põhjusel märkis ARK mulle passi ka rehvide mõõdud, mis ei vasta ei Subaru, ega ka Elcati soovitustele, ilmselt all olnud kitsamate talverehvide järgi.

Kuna Elcat oli müügis ilma akudeta, sain talle ise akud valida, milleks hinna ja lubatud omaduste tõttu olid Trojan TE-35. Iseenesest käitusid akud alguses hästi, esimesed 10 000km möödus probleemidevabalt.

Elcat-il on peal soomes välja töötatud laadija, mis kasutab temperatuurikontrolliga IUI tsüklit ja on tore selle pooles, et praktiliselt kõiki parameetreid saab muuta suhteliselt suurtes piirides. Saab kasutada 72V- 78V eri mahutavusega ja eritüübilisi pliiakusid, nii vedela elektrolüüdiga, AGM, kui ka geel tüüpi. Kogu elektroonika (laadija, kontroller, DC/DC muundur, kontaktorid ja mõõdikute ja juhtimise kontroller) on ära mahutatud ühte kasti.

Pilt

Kuna Elcat nägi algselt välja nagu seitmekümnendate külmik, otsustasin teda väheke normaalsemaks muuta. Mariine Auto tuli ka appi ja Elcat sai värvitud Ammeco Autos Subaru-siniseks. Töö sai päris põhjalikult ette võetud ja auto üsna laiali lammutatud.

Pilt

Sisemuse disainis Andro Kööp, valisime sinise vastandvärvi, ehk siis oranži.

Pilt

Lõpptulemus sai siis selline

Pilt
Pilt

Et saada natukenegi täpsemat infot, kui palju energiat Elcat kulutab, lisasin talle sama akumonitori DCC 4000, nagu on ka Pobedal.

Pilt

Et energiat kokku hoida lisasin talle Hella pikilikud päevatuled 2 x 6W, enamuse tuledest, mida sai legaalselt LED-tuledega asendada, ka asendasin.

Pilt

Plaanisin ka päikesepaneelide paigaldamist katusele, kuid kõrge maksumuse (üle 20 000.-) ja suhteliselt väikese kasuteguri, ilmselt oleks lisandunud päevas 3 kuni 4 lisakilomeetrit, jäi see ära.
Talvel oleks need ilmselt suurenenud õhutakistuse tõttu ka läbisõitu vähendanud.

Akudega hakkas jama peale 12..13 tuhande km läbimist, akud hakkasid soojenema, läbisõit vähenema. Üks aku läks ka laiali. Peale 18 000 kmn läbimist ei viitsinud enam jamada ja vahetasin akud Hawkeri omade vastu välja.

Tõenäoliselt juhtub vanade akudega selline paha lugu, et kuna akude omadused muutuvad erinevateks, laetakse ka neid erinevalt. Nõrgemalt laetud akude pinge langeb varem ja sõidu jätkudes võidakse mõni purk nulli lasta, isegi tagurpidi laadida. Kogupinge sellest eriti ei muutu. Selline tegevus tapab aku paari korraga, nagu mul ilmselt üks kord ka juhtus. Et seda vältida konstrueerisid tuttavad elektroonikud väikese mõõteseadeldise, mis siis eri värvi valgusdioodidega annavad märku, kui mõne aku pinge langeb alla lubatud piiri, siis on võimalik, sellega midagi ka ette võtta, näiteks eraldi laadida, hapet lisada, taastada vms.

Praeguseks on autol peal Hawkeri tõstukiakud, tüübiks 5PZB160E.
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Akud

PostitusPostitas Meelis » Kolmapäev 04 Veebr 2009, 23:51

Nüüdseks on siis lõplikult selgunud Hawkeri tõstukiakud sellele elektriautole põhimõtteliselt ei sobi. Usun, et tegemist on ilmselt väga heade toruplaat akudega, mis töötavad hästi C5 režiimis, C5 puhul sain isegi üle tehase poolt lubatud mahtuvuse kätte. C2 režiimis sain kätte 86% C5 mahtuvusest, mis iseenesest on veel üsna normaalne. Katastroof ilmnes C1 juuures, kus ma sain kätte ainult 55% C5 mahtuvusest, lisaks oli praktiliselt kogu aeg pinge minimaalse lubatu juures. Tänu suurele pinge langemisele koormuse all oli Elcati maksimaalne kiirus 76V Hawkeri akupakiga väiksem, kui 72V Trojanitega.
C2 režiimi (akud tühjendatakse 2 tunni jooksul) on keskmine voolutugevus 75A juures, mis Elcati mõistes tähendab 38km/h, läbitud teepikkus ~70km. Iseenesest, kui elaksin linnas oleks see täiesti OK, paraku elan linnast väljas ja ligi 10km tuleb läbida 70-80km/h.
C1 juures oli keskmine voolutugevus 140A, keskmine kiirus 57 km/h, läbitud teepikkuseks jäi 36 km. Akude temperatuur tõusis sõidu jooksul u 8 kraadi.
Kuna oli selge, et nende akudega jätkamine oleks tähendanud sisuliselt nende tapmist, vahetasin need Trojan TE-35 vastu välja, muid huvitavaid akusid hetkel võtta ei olnud;)
Seekord ehitasin akupaki siis 6V võrra kõrgema kogupingega kui oli Elcat-il esimesel korral.

Toruplaatakude kohta sain veel teada, et neid laetakse oluliselt kõrgema pingeni, kui tavalisi massplaat akusid, kui kedagi huvitab, siis interneti avarustes on Hawkeri akude hooldusjuhend isegi eestikeelsena täiesti olemas.
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Re: Elcat

PostitusPostitas xmasta » Teisipäev 28 Juul 2009, 11:27

Kuna matse eestlaste seas palju siis tahtsin tänada, et kenasti põhjalikult oled viitsinud oma tegemiste kohta kirjutada, rohkem sooviks kuulda mida converterid ja muidu elektrimasinatega elajad räägivad oma asjade kohta.

Küsiks muidu, et miks plii akudega jändad veel, lifepo'de hinnad ja cycled/laadimisaeg/temperatuurile vastupidamine paneb plii'dele üsna kõvasti vastu pükse, eluiga arvestades ka tükihinna osas ilmselt, kas lihtsalt ei jäksa suurt ampsu korraga välja käia või on mingi muu argument?
Eriti häirib mind just see plii akude minestunud olek ja soojedamise vajadus külmaga..
Ja muidugi see laadimise aeg, 8h plii'l vs lifepo poolteise paari tunniga 80% peale vms..

ebay's on Ping see ev comuunis lugupidamist ja populaarsust leidnud seller muidu, teevad igast packe
http://stores.shop.ebay.com/PingBattery__W0QQ_armrsZ1
xmasta
 
Postitusi: 135
Liitunud: Pühapäev 26 Juul 2009, 02:25
Asukoht: Tallinn

Re: Elcat

PostitusPostitas Meelis » Kolmapäev 29 Juul 2009, 00:24

xmasta kirjutas:Kuna matse eestlaste seas palju siis tahtsin tänada, et kenasti põhjalikult oled viitsinud oma tegemiste kohta kirjutada, rohkem sooviks kuulda mida converterid ja muidu elektrimasinatega elajad räägivad oma asjade kohta.

Küsiks muidu, et miks plii akudega jändad veel, lifepo'de hinnad ja cycled/laadimisaeg/temperatuurile vastupidamine paneb plii'dele üsna kõvasti vastu pükse, eluiga arvestades ka tükihinna osas ilmselt, kas lihtsalt ei jäksa suurt ampsu korraga välja käia või on mingi muu argument?
Eriti häirib mind just see plii akude minestunud olek ja soojedamise vajadus külmaga..
Ja muidugi see laadimise aeg, 8h plii'l vs lifepo poolteise paari tunniga 80% peale vms..

ebay's on Ping see ev comuunis lugupidamist ja populaarsust leidnud seller muidu, teevad igast packe
http://stores.shop.ebay.com/PingBattery__W0QQ_armrsZ1


Tänud, tänud. Pliiakuda kasutamise ainukeseks põhjuseks on hind. Kui Elcati akukomplekti maksumuse suurusjärk on 25 000.-, siis sama mahtuvusega Li akude hind koos laadija ja akukontrolleriga oli aasta tagasi umbes 200 000.- Kui ilmuvad Li akude komplektid, mis maksavad alla 50 000.-, siis ilmselt muutuvad need ka atraktiivseteks. Lisaks on hetkel odaavata Li akude probleemiks nende madal kvaliteet.
Isegi kui uskuda, et 200 000.- maksva akukomplektiga saaks sõita kümme korda rohkem kui 25 000.- maksvate pliiakudega, siis keegi seda garantiid ei anna. Seega on hetkel on mu ainukeseks Li akudega sõiduvahendiks elektrijalgratas...
Aga ma hoian kogu aeg silma peal ja loodan, et järgmised akukomplektid Elcatile ja Pobedale ei ole enam plii omad.
Plii akudel on muidugi ka häid omadusi, näiteks võib neid suvaliselt laadida, ilma et eluiga väheneks, üsna lollikindlad ja vähenõudlikud on nad ka. See kiiresti laadimine takerdub selle taha, et kui on vaja 25kWh paari tunniga täis saada, siis enamasti ei ole sellist võimsust kodus võtta. Elcati akud saaks ka 3 tunniga 80% täis, aga võimsust oleks siis vaja rohkem, kui tavalisest 230V/16A pistikupesast saab.
Olen näinud, et tõstukitel kasutatakse tsirkuleeriva elektrolüüdiga pliiakusid, nende laadimine peaks veel kiirem olema.

Loodetavasti saab konvertimisest ka rohkem kuulda, üks Golf saab loodetavasti jälle elektriliseks, Estfielt on meil ka põhimõttelliselt elektrilisena valmis. Ja Pobeda ümberehitamise jutu kavatsen ka lõpuks üles panna.
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Re: Elcat

PostitusPostitas maits » Kolmapäev 13 Jaan 2010, 13:17

palju see akumonitor dcc4000 eestis maksab ja mida kõike on ta suuteline näitama?
maits
 
Postitusi: 91
Liitunud: Teisipäev 14 Apr 2009, 16:51

Re: Elcat

PostitusPostitas Meelis » Reede 15 Jaan 2010, 00:33

maits kirjutas:palju see akumonitor dcc4000 eestis maksab ja mida kõike on ta suuteline näitama?


DCC400 ei ole kahjuks enam tootmises, sellel on nüüd natuke odavam analoog, mida oleme ka kasutanud (ZEV Seven-il). Seda tüüpi aparaadid näitavad tavaliselt hetke voolutugevust, mitu Ah või mitu % akude mahutavusest järgi on. Lisaks veel 12V (osa akupaki) pinget. Hetkel on saadaval sama tootja Batt-Meter 3, mis maksab alla 5000.- ja seda ilma shundita.
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Akud

PostitusPostitas Meelis » Pühapäev 12 Sept 2010, 21:55

Elcat on mul igapäevaselt kasutusel ja augusti alguses jõudis aeg taaskord niikaugele, et akude eluiga hakkas otsa saama.
Laadimisega sai sõita u 12..14km, lõpus langes akude pinge juba alla 9 voldi. Ehk siis minu vajadusteks selline vahemaa
enam ei sobinud. Akude komplekt kestis u sama kaua kui esimenegi, nii et mingit suurt üllatust ka ei olnud. Võibolla oleks
saanud paari aku vahetamisega midagi veel päästa, kuna minu suurepäraselt akumonitorilt oli näha, et paar akut on eriti läbi.
Eelmise akupakiga ma seda ka proovisin, kuid erilist kasu sellest polnud.
Kui me suve algul Riias elektriautode näitusel käisime, pakkkus üks rootslane meile akude desulfaatorit proovida. Ameerika toode,
96V, sobis Zev Sevenile. Paigaldasin selle huvi pärast ka, see läks jube kuumaks, voolutarve oli miski 30W ja kuna pidime auto
kliendile üle andma, ei julgenud seda külge jätta. Saatsime seadme ilusasti tagasi, aga rootslane ei jätnud jonni ja saatis meile
uue, 72V. Selle panime Teedu Smiley külge ja ta sõitis sellega paar nädalat ringi. Tundus, et midagi oleks nagu kasu ka.
Niisis kuna kaotada polnud midagi, paigaldasin selle ka Elcatile. Näeb välja selline tükk:

Pilt

Ühendatakse lihtsalt akupakki külge, kahe juhtmega. Kuna see läheb päris kuumaks siis soovitati see pleki külge kruvida ja sellisesse
kohta, kus oleks tagatud jahutus. Elcatil sobis see akupaki juurde salongi, vähemalt eralduv soojus läheb asja ette.
Kuna mu teekond tööle on 13km, olin üsna kõhklev kas mul üldse õnnestub tööle jõuda, lõpus päris paarkümmend km/h ka nagu ei
tahtnud venida. Igatahes õnnestus tööle jõuda küll ja kuna tööjuures saan laadida, siis sain tagasi ka.
Kui olin paar nädalat niimoodi vaikselt tööle ja tagasi sõitnu, panin tähele, et lõpus akud enam nii kustunud ei olnud.
Nüüdseks on see desulfaator juba üle kuu aja küljes olnud, läbitud on u 1300km. Laupäeval proovisin, palju siis ühe laadimisega sõita saab.
Tulemuseks sain 42km, akusid päris tühjaks ei sõitnud, arvatavasti mingi 5 km oleks saanud veel sõita. Huvitaval kombel on akud ka ühtlasemaks
muutunud, kui varem oli akumonitoril pilt päris sakiline, siis nüüd on näha, et pinged on peaaegu ühesugused, nii seistes kui ka kiirendades.
Tüütu on selle desulfatori juures see, et kui auto seisab, siis paari kolme päevaga imeb ta akupaki päris tühjaks. Selle vältimiseks panin
talle lüliti vahele.
Kõrvalmärkusena võin öelda, et olen igasuguste selliste "akuparandajate" suhtes ülimalt skeptiline olnud, Teet tellis kunagi mingid Hiina
analoogid, huvipärast ühendasin akupaki külge ja siis vaatasin ostsilloskoobiga, mida ta teeb, peale selle et lihtsalt voolu võtab. Tegi mingeid
imelikke sakke. Igatahes ei tundunud usutav ja sinna ta ka jäi. See oli vist 36V lahendusele ja väiksemale akupakile. Muidugi mulle väideti,
et vähesed sellised seadeldised töötavad, enamused neist on täielik jama.
Igatahes pean nüüd oma seisukohad ümber vaatama. Eks paistab, kaua mu akupakk nüüd töövõimeline on, üritan sellest foorumi vahendusel
ka teada anda.
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Re: Elcat

PostitusPostitas Tagaveoline » Teisipäev 14 Sept 2010, 16:08

Ma saan sellest teemast aru ,et oled kasutanud Subarul juba 2 uut komplekti Trojan akusid ja kas rekord on siis 18000km ühe akupakiga ? Ja ajaliselt (postitamiskuupäevade järgi) 1,5 aastat saab läbi ajada. Kas võib selliseid järeldusi teha või on sul kuskil täpsemad andmed ? Kui suur on sul igapäevane läbisõit ? Kas pliiakudest ongi Trojan TE-35 kõigeparem ja soodsam valik ?
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: Elcat

PostitusPostitas Meelis » Teisipäev 14 Sept 2010, 20:40

Tagaveoline kirjutas:Ma saan sellest teemast aru ,et oled kasutanud Subarul juba 2 uut komplekti Trojan akusid ja kas rekord on siis 18000km ühe akupakiga ? Ja ajaliselt (postitamiskuupäevade järgi) 1,5 aastat saab läbi ajada. Kas võib selliseid järeldusi teha või on sul kuskil täpsemad andmed ? Kui suur on sul igapäevane läbisõit ? Kas pliiakudest ongi Trojan TE-35 kõigeparem ja soodsam valik ?


Paraku on jah Trojani eluiga Elcatis u 18 000km, mida on kohutavalt vähe. Ilmselt on selles süüdi Elcati katastroofiline õhutakistustegur (sõidan palju linnast väljas) ja ka suur mass.
Maksimum voolutugevus 350A vist samuti. See, miks ma valisin Trojani, on põhjustatud puhtalt eelarvest, ehk läksin "kindla säästuvariandi" peale. Soomlased ei salli happakusid üldse, mujal maailmas on Trojan üsna levinud konverteerijate lemmik. Ilmselt, kui voolud oleks väiksemad, kestaks Trojan väga hästi. Minu eelmine akupakk teenib siiani ühes maakohas statsionaarse päikesepatarei salvestina. Muud odavad happeakud ei pidavat üldse kestma. Nagu mu katsetused kallite tõstuki-happeakudega näitasid, ei pruugi kallide spetsiaalakude ehitus ka mitte sobida. Soomlased muide kasutavad Elcatis Sonnenscheini geelakusid, mis väidetavalt kestavad u 60 000km. Maksavad kaks korda rohkem kui Trojanid.
Seoses selle uue imevidinaga, mida ma katsetan oleks mul muidugi käesoleva akupaki lõppedes suur kiusatus osta uuesti Trojani TE-35-d ja neid algusest peale koos desulfaatoriga kasutada. Võibolla saavutaks ka mingi 40 000...60 000 km ja seda oluliselt odavamalt, kui geelakudega.
Igatahes tellisime 4 desulfaatorit, nii meile kui ka soomlastele, ise ei jõua kuidagi kõiki katsetusi läbi viia. Kui see seadeldis töötab geelakudega sama hästi, ongi peaaegu igiliikur valmis.
Ise plaanin täna juba akude ühtlustamisvoolu vähendada, paistavad teised juba kole ühtlased, mis neid ikka nii palju keeta.

Elcatiga olen sõitnud jah juba peaaegu neli aastat (novembris saab neli täis), praktiliselt iga päev, tavaline läbisõit on 30..50 km, vahel ka 100 km. Läbitud on u 36 000 km, selle aja jooksul olen vahetanud peale akude veel esimesed piduriklotsid, mootori harjad ja ühe väikese ventika.
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Re: Elcat

PostitusPostitas aa1 » Neljapäev 16 Sept 2010, 10:39

Meelis kirjutas:Seoses selle uue imevidinaga ...

Tervitus foorumlastele!
Ikkagi, milles on selle imevidina iva. See on koguaeg akupakil peal, ka sõidu ajal? Sel juhul tõstab ta ju energiakulu.
aa1
 
Postitusi: 15
Liitunud: Esmaspäev 13 Sept 2010, 15:40

Järgmine

Mine Liikmete projektid

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline

cron